Logo Vriezenveense Harmonie

Orkesten

Divider

A-Orkest

Het A-orkest is het harmonieorkest van de vereniging. Het orkest met ongeveer 75 leden speelt in de eerste divisie van de KNMO en staat sinds 2014 onder leiding van dirigent en artistiek leider Erik van de Kolk. Deze bevlogen en vakkundige dirigent weet de orkestleden mee te nemen in zijn enthousiasme en dat heeft geleid tot vele mooie concerten en hoogtepunten. Het meest recente hoogtepunt was de deelname aan het WMC 2022 met een prachtige 4e plaats.

Het orkest heeft zich in de geschiedenis onder leiding van Arnold Span senior en later zoon Arnold Span junior ontwikkeld tot een dynamisch en succesvol orkest. Na plaatsing in de eerste divisie zijn de volgende successen behaald:

• Deelname topconcours in 1994, 1997, 2000 & 2003
    • Landskampioen KNFM in 2003
    • Een eerste prijs met lof tijdens deelname aan het internationaal concours in Frankrijk in 2004
    • Eerste Nederlands kampioen volgens nieuwe reglement in 2006
    • Eerste prijs met lof op concoursen in 2015 en 2019
    • WMC 2022: goud met lof, vierde van de wereld in de eerste divisie

Naast concoursen krijgt het orkest vooral energie van het geven van mooie concerten, van populair tot klassiek. In het recente verleden heeft het orkest bovendien concerten gegeven in Sint-Petersburg, Frankrijk en Duitsland, en met hetzelfde plezier worden culturele initiatieven in Vriezenveen ontplooid. Het A-orkest repeteert elke vrijdagavond van 20.00 tot 22.00 uur.

Anne Minkjan | Manager A-orkest | a-orkest@vriezenveenseharmonie.nl

B-Orkest

Het B-orkest is een jeugdorkest van ongeveer 50 leden waarin de leerlingen van de Vriezenveense Harmonie met een A-diploma ervaring opdoen om later door te kunnen stromen naar het A-orkest. Maar ook voor volwassenen is dit een volwaardig orkest met een eigen programma. Het orkest staat sinds 2015 onder leiding van Sandra Mulder, nadat Rita KleinJan na meer dan 20 jaar stopte als dirigent. Het B-orkest repeteert elke vrijdagavond van 18.30 tot 19.45 uur.

Lotte de Bruin/ Anna Heuven | Manager B-orkest | b-orkest@vriezenveenseharmonie.nl

C-Orkest

Na slechts een half jaar muziekles nemen de leerlingen van de Vriezenveense Harmonie al plaats in het C-orkest. Ymkje Hellinga dirigeert de jonge muzikanten, en leert hen de eerste kneepjes van het samenspelen. Het C-orkest repeteert elke vrijdagmiddag van 16.30 tot 17.30 uur.

Marianne Bosch | Opleidingscoördinator | opleiding@vriezenveenseharmonie.nl

Muziekopleidingen

Lijkt het jou ook leuk om mee te doen met onze orkestgroepen? Begin met een muziekopleiding van de Vriezenveense Harmonie!

De Vriezenveense Harmonie beschikt over een groot aantal vakdocenten, die de complete opleiding verzorgen. Voor elk instrument is er een gediplomeerde docent beschikbaar, met een afgeronde opleiding aan het conservatorium voor het betreffende instrument.