Slagwerkgroepen

A-Slagwerkensemble

Deze groep is in 1950 opgericht als onderdeel van de Vriezenveense Harmonie, en staat sinds 2015 onder leiding van Niek KleinJan. De groep bestaat uit circa 30 leden. Al vroeg in haar bestaan drong deze groep door tot de top van Nederland en zette Piet van Nieuwland met zijn ‘drumband’ de Vriezenveense Harmonie jarenlang op de kaart. In 1999 werd deze groep onder leiding van zijn zoon Marcel van Nieuwland in hun veertigjarig jubileumjaar landskampioen in de hoogste divisie van de KNFM. Enkele jaren nadat Niek KleinJan het stokje overnam, wist hij een 1e prijs binnen te halen bij het debuut van de slagwerkgroep op het Wereld Muziek Concours.

De laatste jaren is het instrumentarium sterk uitgebreid met melodisch slagwerk en de opleiding hiervoor is aangepast. Om de instroom van nieuwe muzikanten niet te bemoeilijken, is enkele jaren geleden besloten twee divisies lager uit te komen. Bij het eerstvolgende concours was promotie direct al een feit. Inmiddels mag de groep zich weer aansluiten bij de andere ensembles in de eerste divisie. De A-slagwerkgroep repeteert elke donderdag van 19.30 tot 21.30 uur.

Dirk van Dooren | Manager Slagwerk | slagwerk@vriezenveenseharmonie.nl

B-Slagwerkgroep

De B-slagwerkgroep is net zoals het B-orkest een enthousiaste groep leerlingen die onder leiding van Roelf-Jan Schipper ervaring opdoet om later plaats te kunnen nemen in de A-slagwerkgroep. De B-slagwerkgroep repeteert elke donderdag van 18.30 tot 19.30 uur.

Boudewijn Bunt & Derk-Jan Post | Manager B-Slagwerk | b-slagwerk@vriezenveenseharmonie.nl

Muziekopleidingen

Lijkt het jou ook leuk om mee te doen met onze slagwerkgroepen? Begin met een muziekopleiding van de Vriezenveense Harmonie!

De Vriezenveense Harmonie beschikt over een groot aantal vakdocenten, die de complete opleiding verzorgen. Voor elk instrument is er een gediplomeerde docent beschikbaar, met een afgeronde opleiding aan het conservatorium voor het betreffende instrument.